Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Lekcje z naukowcami - poznajemy i eksperymentujemy

Lekcje z naukowcami - poznajemy  i eksperymentujemy

Gazowy balon

deszczowa chmura

Innowacja pedagogiczna Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego 

Luźne lekcje z naukowcami - poznajemy i eksperymentujemy

 

          Za nami już wszystkie zajęcia realizowane w ramach innowacji. W czasie ostatnich spotkań uczniowie poznali sylwetki  dwóch naukowców, którzy swoimi wynalazkami zrewolucjonizowali świat i przyczynili się do jego rozwoju, lecz mało kto o nich pamieta. 

         Pierwszy z nich to "ojciec komputerów", czyli angielski uczony Charles Babbage. Niewiele było dziedzin, którymi nie zajmował ten naukowiec. Niestety jego odkrycia wyprzedzały swoją epokę o dziesięciolecia, więc i jego wynalazki popadały w zapomnienie. Wynalazł na przykład oftalmoskop, czyli przyrząd do badania dna oka, ale przez niemal trzy dekady nikt nie wiedział, jak z niego korzystać. Jego odkrycia mogły usprawniać wiele dziedzin życia: system dystrybucji poczty, organizacja pracy w manufakturach, system naliczania składek ubezpieczeniowych,  urządzenie mierzące drgania i przeciążenia wagonów na zakrętach, Miała też i nieudane projekty, w dzieciństwie skonstruował na prazykład buty do chodzenia po wodzie, niestety testy na Tamizie o mało nie skończyły się utonięciem młodego naukowca. Sporą część swojego życia Babbage poświęcił na budowę maszyn - najpierw różnicowej, potem analitycznej. Niestety żadnej sam nie zrealizował. Ale jego konstrukcje posłużyły późniejszym twórcom do opracowania dzisiejszych komputerów.

         Ostatnim nukowcem był zapomniany wynalazca papieru, chiński urzędnik, Cai Lun. Brak odpowiedniego materiału do pisania był decydującą przeszkodą w rozwoju. W Chinach do celów piśmienniczych używano najczęściej ciężkich bambusowych lub drewnianych deszczułek, a niektóre książki pisano nawet na jedwabiu. Na Zachodzie książki pisano na pergaminie lub welinie (wyprawiona skóra cieląt lub baranów). Grecy, Rzymianie i Egipcjanie chętnie wykorzystywali papirus. Wszystkie te materiały były nie tylko trudno dostępne, ale również bardzo kosztowne,  dlatego metoda masowej produkcji papieru nadającego się do celów piśmienniczych była wyjątkowym odkryciem. Wynalazek powstał z kory drzewnej, resztek konopi, szmat, bambusa oraz starych sieci rybackich.

        Zajęcia nasze to również eksperymentowani. Uczniowie wykonali swoje ostatnie doświadczenia. "gazowy balon" oraz  "deszczowa chmurka". Było pracowicie, kolorowo i zaskakująco.

Data dodania: 2024-05-27 08:57:40
Data edycji: 2024-06-15 08:58:35
Ilość wyświetleń: 83

Nasi Partnerzy

godło Polski - link do strony głównej
Szkoła podstawowa
im. Stanisława Staszica

21-542 Leśna Podlaska

ul. Bialska 25 Leśna Podlaska

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej